TÖBBLÁBONÁLLÓK ELŐNYBEN(?)
A mai világban fontos megélhetési szempont a többlábonállás:számtalan fiatal például több,egykor menőnek számító szakmai képesítéssel a kezében is nehezen talál munkát,vagy kénytelen valamilyen oknál fogva érdeklődésétől távolabb eső szakterületen dolgozni.Ezen pályaelhagyók közé tartozik a 35 éves Balla Zoltán péceli lakos is,aki jelenleg óraszerelőként keresi kenyerét.
-Mióta dolgozol ebben a szakmában?
-Lassan már tizedik éve,hogy egy belvárosi üzletben órákat javítok.Korábban mechanikai műszerész voltam,legszívesebben pedig repülőszerelő szerettem volna lenni,mivel egyfelől mindig is érdekelt a repülés,másrészt pedig ebben jövőt és motivációt is láttam.
-Hogyhogy ennek dacára máshol kötöttél ki?
-Ennek részben családi okai vannak.Annakidején anyám lebeszélt erről.Azzal indokolta ezt,hogy jobb más szakma után nézni,mert a repülőgépszerelés veszélyes és felelősségteljes feladat.Így lettem még anno 1989-ben mechanikai műszerész.Akkoriban havi 40 ezret kerestem ezzel a képesítéssel,míg ugyanebben az időben az órások csak kb.25-30 ezer forintot kaptak.
-Mi motivált arra,hogy később órás legyél?
-Elsősorban az,hogy gyerekkorom óta mély volt bennem a műszaki érdeklődés:szerettem tárgyakat szerelni,bütykölni.Ebben a felállásban a havi bérem nettó 70-80 ezer forint,és még a viszonylag szerencsésebbek között tudhatom magam azzal,hogy kaptam állást.
-Ezt hogy érted?
-Arról van szó,hogy már ebben a szakmában is több az eszkimó,mint a fóka.Régebben zártkörű volt a mesterség,így például külön szövetkezetük is működött,mára már ezt azonban felhígította a versenyszellem.Nem egy szakmabeli társam így hozzám hasonlóan pályát módosított.
-Te is valami hasonlóra készülsz?
-Igen.Az utóbbi hónapokban elkezdtem tanulmányozni az esztergapad működését és felépítését,sőt idehaza már gyakoroltam is rajta.Nemcsak az érdeklődés miatt,hanem azért is,mert egy esetleges leépítés vagy cégmegszűnés ne érjen váratlanul.Több képesítéssel vagy szakmával talán többre jutok én is.Emellett némi támpontot jelent számomra,hogy mostanában hiányszakmák jöttek létre:előbb-utóbb a hazai szakképzési rendszer irányítói is rádöbbennek arra,hogy például számos külföldi cég kifejezetten lasszóval fogja az ifjú tehetségeket,így talán a minőségi szemléletre,a szaktudás megbecsülésére is érdemesebb lenne átállni a mennyiségi mentalitás helyett.
B.Deák András
A KÖZELMÚLTBAN TÖRTÉNT...
INTERJÚ EGY MOTOROS TÜNTETŐVEL
Szeptember 9.-én, szombaton utcára vonultak a motorosok,akik egy figyelemfelkeltő demonstráció keretében tiltakoztak az álszocialista Gyurcsány-kormány megszorító csomagja ellen. Az eseményekről,azok hátteréről nyilatkozott a Szabad Riportnak Balla Sándor 32 éves péceli lakos, a motoros tiltakozás egyik résztvevője.
-Konkrétan milyen intézkedés váltotta ki az elégedetlenséget?
-Amiatt vonultunk a Felvonulási térre, hogy a kormány egy újfajta adó, a kW-adó vagy másnéven lóerőadó bevezetésére készül,amely a súlyadót váltja fel,és minket,robogósokat érint leginkább.
-Mi ennek az oka?Mit takar a kW-adó fogalma?
-Itt arról van szó,hogy ezentúl nem a jármű tömege, hanem teljesítménye alapján kell fizetnünk, az eddigi összeg akár 18-szorosát is. Ráadásul a kormány lépését logikátlannak is tartjuk:1-3 éves korig bármely jármű 300 FT-ot köteles évente kW-onként fizetni, az öregebbek pedig ennél kevesebbet, kb.250 FT-ot. Nem értjük, miért reklámozzák agyon a csiricsáré új luxusjárgányokat, és miért hajszolnak sokakat emiatt kölcsönbe,ha azok tulajdonosait sújtják leginkább.
-Hányan vettek részt a megmozduláson?
-Legalább 15 ezren. De ennél valamivel többen is voltunk,mivel számos motoros hozott magával egy hátul ülő utast is. Mindenesetre a rendezvényt már három héttel korábban megszerveztük, majd csoportosan vonultunk a fővárosba, ahol aláírtuk rendszám alapján a kW-adó és az autópályadíj elleni petíciót. Abban is megállapodtunk, hogy békésen, kulturáltan demonstráljunk, megelőzendő a motorosokkal szembeni előítélet kialakulását, és segítendő mások szolidaritását.
-Ezek szerint a rendezvény többről szólt, mint egy egyszerű adó elleni fellépésről.
-Pontosan. Nemcsak az adók drasztikus emelését tartjuk felháborítónak, hanem azt is, hogy cserébe a befolyt taksáért a kormány nem tesz semmit-gondoljunk az autópályadíjra. Az utak minősége már réges-régen katasztrófális, a megemelt és az új adók mellett is.Így nem látom értelmét, hogy azért fizessek, hogy a pénz ki tudja, hova elvándoroljon, csak éppen oda ne, ahová szükséges lenne.
-Milyen jelentősége volt számodra a megmozdulásnak?
-Sajnálatos módon azt nem tudjuk elérni, hogy a szocialista-kabinet visszavonja az intézkedést./Ki is jelentették több ízben: a csomagot minden tiltakozás ellenére is végigviszik-B.D.A./Amúgy is ez elsősorban figyelemfelkeltő megmozdulás volt,egyfajta figyelmeztetésnek szántuk a kormánynak. A legfájóbb azonban, hogy még a média sem foglalkozott az eseménnyel, pedig négy tévés kocsi is kinn volt a helyszínen, és még egy rádiós munkatárs is meginterjúvolt. Sajnos, néhány kivételt eltekintve, erősen cenzúrázott a média: ez az esemény is csak egy volt a tévé és a rádió számára a sok apró hír közül. Pedig ez össztársadalmi probléma,ha más nem amiatt,mivel ma már minden negyedik embernek van kocsija.
B.Deák András.
/Az interjú megjelent a Szabad Riport internetes magazin 2006. szeptemberi számában./ |